Infonewsletter Jánošíček 2024
Zhrnutie činnosti počas roka 2024 v newsletteri Jánošíček 2024 je vysvetlené mnohými odpoveďami na otázky čo je Folklór, Folklorizácia, Folklorizmus, Folkloristika, Umelecká ľudová tvorba vo význame s príslovkou ľudový, -á, é i to aký je rozdiel medzi krojom a kostýmom a prečo je vôbec potrebné udržiavať folklórne tradície. Zamyslíme sa nad tým, prečo si súbor Jánošíček ide svojou folklórnou cestou aj keď musi zdolávať neprekonateľné prekážky s jednoduchou ideou pod názvom:
Jánošíčkove žiarivé zámery 2024
Detský folklórny súbor (DFS) Jánošíček, ktorého úlohou je uchovávanie folklórnych tradícií "FOLKLÓRNEHO OBDOBIA", ktoré sa datuje od 16. do polovice 20. storočia, korešponduje aj v jeho názve. Folklórne obdobie, ktoré na základe národopisu - výskumov zachováva tradovaním nehmotné dedičstvo našich predkov z tohto obdobia obyčajného ľudu sa snaží udržiavať DFS Jánošíček už čoskoro 30 rokov, vždy úmerne k svojim možnostiam. Jeho cieľom je vo vernej podobe ukazovať vo forme nehmotného dedičstva - hudbe, speve, tanci a ľudového divadla, ako v skromnej a ťažkej dobe žili naši predkovia, ktorí napriek tomu dokázali vytvárať tradičné hodnoty, pričom aj pre dnešného človeka majú veľkú výpovednú hodnotu. Forma nehmotného dedičstva ich udržiavala pri živote, aby zdolávali ťažké, niekedy aj neprekonateľné prekážky, pričom ich duchovne naplňovala, udržiavala, stmeľovala a uchovávala v nich svoju múdrosť.
Jánošíček - súbor hudby, spevu, tanca a ľudového divadla je odkazom pre súčasníkov ako múzeum, ktorého úlohou je uchovávať tieto nehmotné skvosty a hodnoty tak, že s nimi oboznámi nielen verejnosť, ale aj svojich členov, ktorých naučí, ako ďalej uchovávať toto dedičstvo, lebo v súčasnej dobe sa stávajú oni nositeľmi týchto tradícií. Títo členovia sa potom stávajú ozajstnými folkloristami, len vtedy, pokiaľ sa vzdelávajú aj v oblasti národopisu t.j. etnológie, etnochoreológie, etnografie, etnomuzikológie a sú pokračovateľmi folklórneho hnutia, ktoré bolo historicky pomenované ideológiou "FOLKLORIZMUS". Táto ideológia dokazuje, že Folklór má hlbší odborný význam nezaložený iba na doslovnom preklade z anglického slova folk, ktoré znamená národ, ľud, ľudový ale, že je preložený zo slova Folklore, čo znamená v preklade národopis v rozdelení slov folk – ľud a lore – vedomosť, teda "to, čo ľud vie. Je to ťažká cesta za poznaním, ktorú zdolajú len tí najvytrvalejší, nebojácni, odvážni, zocelení a obrnení jednotlivci pred skostnatenými úsudkami tých, ktorí si myslia, že takéto múzeum tradičnej nehmotnej kultúry do dnešnej civilizácie už nepatrí. Pokiaľ existujú múzeá holokaustu a múzea vojny, ktoré majú odrádzať od utrpenia a ukázať ako to naozaj v tej dobe bolo, prečo nemať múzea nehmotného dedičstva, ktorými sú folklórne súbory -skupiny, ktoré majú ukazovať ako naši predkovia žili a aké múdrosti nám zanechali. Procesom premeny Folklorizmu je proces, ktorý sa volá "FOLKLORIZÁCIA". A odborná disciplína zaoberajúca sa folklórom a folklorizáciou je fokloristika. Táto premena sa sústavne vyvíja a má už strašne veľa podôb, ktoré sú zahrnuté pod slovo "ĽUDOVÝ". Z etymologického hľadiska je slovo "ľudový" vychádzajúci zo slova ľud – ľudia, ktorí typickým myslením, konaním, vytváraním niečoho a svojou jednoduchosťou vytvárajú hodnoty človeka t.j. ľudí. Keďže tieto hodnoty vytvárali, vytvárajú a budú vytvárať ľudia je to všeobecné pomenovanie pre každú éru, epochu a obdobie ľudstva, ktoré je najvýstižnejším pomenovaním aj pre súčasnosť, pretože zahŕňa v sebe všetky odklony od folklórnych prejavov t.j. odklonu od národopisu a nadobudol nové znaky vysokej miery štylizácie povýšením na umenie, čiže obsahuje prvky umeleckej tvorby známeho autora. Sú to dve roviny ponímania udržiavania tradícií našich predkov t.j. folklórna, odrážajúca sa od národopisu a ľudová, majúca odklon od národopisu a prvky umeleckej tvorby známeho autora.
Niekedy sa obe prelínajú a podľa toho má súbor Jánošíček vo svojom repertoári diela, ktoré majú všetky tri črty - folklórnu, ľudovú a zmiešanú. Je to z toho dôvodu, aby sa súbor prispôsobil súťažiam, akciám, vystúpeniam, podujatiam, eventom, festivalom súčasnej doby na ktoré je pozývaný a ktorých priebeh, ani kritériá nemôže nijako ovplyvniť. Z toho hľadiska vytvára svoje celovečerné programy iba raz za 5 rokov plánované vždy k výročiu svojho vzniku, aby vystihoval svoj folklórny názov a jeho smerovanie z národopisných materiálov, čo najvernejšie, pretože jeho naštudovanie a dodržanie národopisných znakov je veľmi obťažné nielen, po finančnej stránke, ale aj časovej a materiálnej. Materiálna stránka v sebe zahŕňa kroje, rekvizity, hudobné nástroje a techniku. Je to ozaj "malé hmotné múzeum", zložené z vyše 1000 exponátov čo sme nadobúdali, zbierali a vyhotovovali celé roky, ktoré sa nám v roku 2024 museli vojsť do 30 kufrov a 15 vriec a tie teraz nemôžeme používať, lebo priestor, ktorý sme mali v Dome kultúry Svit sme museli odovzdať inému subjektu z nevedno akých príčin, pričom do náhradného priestoru sa nám tieto kufre už nevošli. Naše kufre skončili v suterénnych priestoroch našich dobrodincov na preklenutie obdobia, lebo dúfame, že nám budú vytvorené podmienky, aby sme toto naše "malé hmotné múzeum" mohli využívať aj naďalej. Súbor Jánošíček je predstaviteľom nehmotného dedičstva v rámci "vystúpení " a svojich "programov", na ktorom predstavuje hmotné dedičstvo formou krojov, čo je originálna prezentácia hmotného a nehmotného dedičstva súbežne.
Kroj sa dá ľahko spoznať lebo je vyhotovený z tradičných materiálov, ktorý keď sa vyperie, tak sa zrazí a pofarbí, prípadne rozpadne – čiže znehodnotí, lebo má veľa rokov a nemá stálu farebnosť. Treba ho ošetrovať špeciálne, chemicky, alebo šetrným praním, škrobením, skladaním, aby držal svoj tvar. Kostým je zhotovený ako replika zo súčasných materiálov, ktorý môžete kľudne prať a je ľahko udržiavateľný, lebo ho niekedy netreba ani žehliť, ani škrobiť, čím stráca svoju siluetu t.j. tradičnosť odevu našich predkov. Aj do Svitu prišli ľudia v krojoch, pretože to bola súčasť módnosti vlastnoručne vyrobeného odievania tej doby, pokiaľ nepatrili pod šľachtu, alebo buržoáziu, ktorá nosievala dobové oblečenie svojho radu. Tradíciou by si mala každá žena uchovávať kroj svojej mamy, starej mamy po rode ženy t.j. smerom "po praslici", potom by sa nemohlo stávať to, že súbory požičiavajú kroje, ktoré k neveste vôbec podľa jej rodu nepatria, čo sa v súčasnosti stalo trendom.
Udalosťou sťahovania sme boli prinútení vytiahnuť kostýmy z nekrčivého materiálu a začať robiť prezentácie ľudovej umeleckej tvorby, čo bude aj v budúcnosti prevažovať pred folklórnou tvorbou, pokiaľ sa nezmenia podmienky, ktoré dopomôžu k využívaniu pomôcok nášho materiálneho vybavenia hmotného dedičstva t.j. múzea našich krojov, ktoré sme ukazovali na našich vystúpeniach ako na módnej prehliadke - tradičných časov folklórneho obdobia z regiónov Liptov, Goral, Spiš a Zemplín. Aj napriek týmto zmenám sa nám podarila naša hojná prezenčná činnosť s krásnymi výsledkami súťaží, festivalov, podujatí i stmeľovania kolektívu. Z pohľadu porovnania z pokovidového obdobia je možné povedať, že sme konečne naskočili aj na náročnejšie prezentácie, kde sa odzrkadlila vyššia úroveň zručnosti našich členov.
Začiatok roka 2024 sa niesol v znamení koledovej obchôdzky, ktorú sme robili v meste Svit pre našich sympatizantov a členov, čo stmelila kolektív predchádzajúcou aktivitou Mikulášskou party.


Po zimných prázdninách sme sa pripravovali na Fašiangy vo Svite, zhotovením masiek tradičnej kultúry z okruhu zvieracích, predkresťanských, remeselných, rozprávkových a pod. Počas troch rokov, čo sme boli zahrnutí do tohto projektu mesta Svit ako detskí predstavitelia, ktorí sa fašiangových obchôdzkach folklórnej doby nikdy nezúčastňovali, sme brali túto aktivitu ako súčasné festivalové predstavenie tradičných masiek z územia Slovenska vyhotovené za pomoci nášho Remeslára a VytWoru napr. prezentáciou masiek: starého, spravenca, baby, cigánky s deckom, čerta, gazdu, gazdinej, sitárika, mlynára, farára, husára, vodníka, smrtky, anjela, medveďa a i. so snahou ukázať verejnosti, ako sa naši predkovia snažili vyhnať zlo-zimy za pomoci zvoncov a plieskania bičov, pričom sme poukazovali na to, ako sa zbierali na ražeň a košíkov naturálie jedla, aby si mohli urobiť hudobnú zábavu s pochovávaním basy. Pochovávanie basy naši predkovia robili v určitej dospelej komunite zahalené rúškom tajomstva pre jej extravagantnosť, vždy o polnoci na znak toho, že ide pôstne obdobie a takto sa lúčili so zábavou, ktorá bola v pôstnom období zakázaná.

Jarné a veľkonočné tvorenie, zamerané na tvorbu repertoáru boli realizované v TKL i Boomhause Svit a odmenené komunitnou aktivitou Partia DFS v Motoaréne Svit. Po niekoľkoročnej pauze sa v súbore vyprofiloval tanečník v improvizačnom prednese, ktorý ako jediný najmladší súťažiaci krajskej súťaže Šaffová ostroha v Dlhom Klčove z 10 tich súťažiacich sa prebojoval na strieborné pásmo so svojim majstrovstvom ovládania palice pod názvom "Moja kulaga", ktorým je Ján Klembara. Sólisti o ktorých sa snaží výchovou súbor Jánošíček k improvizácii je najlepšou zárukou, že takíto tanečníci majú predpoklad stať sa ďalšími nositeľmi tradícií a pravými folkloristami, ktorí budú pokračovatelia ideológie Folklorizmu. Jankova hra s palicou v rannom detstve, vekom, ďalšími skúsenosťami a praxou v dospelosti, môže byť jeho vlastným majstrovstvom v obratnosti, šikovnosti, (ktorú si vyvinul on sám), zručnosti narábania s palicou ako zbraňou, mužom ako ochrancom využívajúc za-pasy, ktoré dnes poznáme ako športové zápolenie džuda. Tanec ako predchodca športu, rozvíja individualitu tvorivosti jednotlivca, pričom šport túto vlastnosť stratil. Šport však nadobudol presné pravidlá a časomieru, pričom za ich nedodržanie je športovec diskvalifikovaný, alebo potrestaný. Tanec je voľnosť a tvorivosť v čase a priestore, ktorú človek potrebuje, aby sa odosobnil vtedy, kedy to najviac potrebuje, vyjadrujúci nielen svoje pocity a nálady, ale aj zdatnosť svojej fyzickej kondície.

Tradičné stavanie a ohrávanie májov vo Svite je pre súbor Jánošíček tradíciou, ktorú členovia tradujú od svojho vzniku súboru, pričom dievčatá ozdobujú máj stužkami a chlapci sa zážitkovo učia od starších súboristov v meste Svit, ako sa stavajú máje. Zároveň všetci vystúpili s programom aj pri DK Svit a aj pri Kolibe, kde sa predviedli tak ako v interpretácii, tak aj improvizácii. Májové tvorenie v Dome kultúry Svit, pomohlo nadobudnúť členom DFS Jánošíček odbornú prax a vycibrenosť, ktorú potrebujú pri svojich verejných prezentáciách, hlavne pri svojich nových programoch a reprezentácii na festivaloch. Tradičný festival MF DFS Krojované bábiky s priebehom v Poprade, Kežmarku a Svite, ktorého sa súbor Jánošíček zúčastňuje od roku 1997 je jeho organizačným partnerom, pričom pomáha zabezpečovať zahraničné kolektívy v rámci priateľských účastí. V predošlom roku prijal zástupcov chorvátskej menšiny na Slovensku DFS Grbarčieta a v roku 2024 to bol súbor ERMITA z Ukrajiny. Spoločne s Ermitou vystupovali vo všetkých spomenutých mestách, pričom sa zúčastnili dvoch sprievodov, dvoch prijatí u primátorov miest, dvoch galaprogramov a jedného sprievodného vystúpenia pre školy, ktorých cieľom je získať nových adeptov do členských radov.

Júnové tvorenie malo za úlohu pripraviť sa na folkloriádu nacvičením karičky, s ktorou sa Janošíčkari zúčastnili na Hravej karičke z Abova - Cassovia FolkFest Košice a pokuse o slovenský rekord v tancovaní karičky pospiatky, čo sa aj podarilo a dokonca sa podarilo urobiť vstup do ankety TV Košice našej členke Yasmíne Hozovej. V tomto roku to bol druhý vstup po ankete relácie Kapura z dielne TV Košice, kde sme sa mohli predstaviť v televíznej inštitúcii, čo nás veľmi potešilo. Koniec školského roka patrila prezentácia DFS Jánošíček, práve s touto karičkou na Dni mesta Svit Nám. J.A Baťu Svit, kde ukázali naturel zemplínskej oblasti Abova. Zavŕšenie školského roka patrilo Pestrým výsledkom v Palme Svit, kde členovia súboru boli ohodnotení osvedčeniami i diplomami a vecnými cenami za vzornú reprezentáciu počas šk. roka 2023/24. Čas prázdnin niektorí trávili v pobytových tanečných workshopoch, ktoré organizovalo DFS Svit. Začiatkom šk. roka prebiehal nábor po školách s heslom "Už len ty nám chýbaš tak neváhaj a príď", čo sa odzrkadlilo v prílive tých najmenších členov. Tréningy a nácviky prebiehajú vždy v utorky a štvrtky v DK Svit, ktoré zabezpečujú udržiavanie repertoáru. Repertoár sme obohatili o koledy a tak sme mohli vystúpiť na Spišských Vianociach v Ev. kostole vo Svite v predstihu vianočných sviatkov, ktoré predchádzalo Mikulášskou nádielkou našich členov. Vianočná pohľadnica i video dokumentujúce Spišské Vianoce s 23.000 zhliadnutím a Video dokumentujúce vznik našej pohľadnice o Troch kráľoch v podobe reel, priniesli vinše a želania našim priaznivcom, známym, fanúšikom, spolupracovníkom i členom. Jánošíček sa v roku 2024 prezentoval svojimi vystúpeniami celkom 10 krát, pričom 6 krát vo Svite, 4krát pre mesto Svit v jeho mestských akciách a 1 krát na súťaži, pričom porota uznala, že Jánošíček vychováva svojich členov k správnym folklórnym hodnotám.
Týmto chcem poďakovať, všetkým ktorí nám pomáhajú a fandia, lebo Jánošíček je vďaka ním v našom meste skvost o ktorý sa treba starať a pestovať. Sme radi, že takí ľudia ešte nevymreli, práve naopak nájdu sa aj takí, ktorí nám prispievajú 2% zo svojej dane, lebo chápu, že týmto finančným príspevkom si neprilepšujeme na našu činnosť, ale že z týchto darov sa snažíme o samotnú existenciu. Výsledkami z roku 2024 si Jánošíček opäť obhájil svoju potrebnosť i záujem verejnosti o jeho vystúpenia pre jeho unikátnosť, impozantnosť a edukatívnosť v sprostredkovaní odkazov s výpovednou, dôkazovou a historickou hodnotou, čo preukazuje, že nepotrebuje s nikým súperiť, lebo dokázal, že neprestal žiariť svoje zámery, pre ktoré vznikol. Neuverejňovanie o svojich počinoch neznamená, že súbor nepracuje, práve naopak, on si jednoducho ide svojou folklórnou cestou pre ktorú bol určený.
Bc. Vlasta Horňáková DiS.art.,
umelecká vedúca súboru Jánošíček Svit
